طريقة عمل Marketing plan بسيطة تقدر تشوف فيها مشروعك ؟
المفروض تبدأ تعمل Marketing Plan ، تبدأ بال Vision و ال Mission ، بعدين نبدأ نعمل ال Market Research بتاعتنا وبعدين بنعمل STP Strategy ، ثم دراسة سلوك الشريحة المستهدفة عن طريق Buyer Persona ثم بنعمل Marketing Mix او ال 4Ps ثم نبدأ نعمل Promotion Strategy تفصيلية
🔴 أولاً ال Market Research
- نبدأ ندرس المنتج و معدل الطلب عليه و حجم السوق
- بندرس المنافسين ، لان السوق هو عبارة عنا و المنافسين و العميل
🔴 ثانياً ال STP Strategy
- بنعمل Segmentation للعملاء المستهدفين ، ثم بنعمل Targeting لشريحة او اكثر علي حسب ميزانية الشركة ، ثم بنعمل Positioning ونشوف هنظر قدامهم بأي صورة ذهنيه مناسبة للبراند
🔴 ثالثاً ال Buyer Persona و ال Consumer Behavior
بندرس سلوك الشريحة المستهدفة وبنعمل إلها باير بيرسونا لتحديد مشاكلها و اسلوب حياتها ، وهاد هيفيدنا لما نيجي نعمل اعلانات ونوجه رسالة مناسبة للعملاء
🔴 رابعاً ال Marketing Mix او ال 4Ps
- ال Product : بنتكلم عن خصائص و فوائد المنتج و طريقة استخدامه و اكبر ميزة بيتميز فيها او USP عرض البيع الفريد
- ال Price : ايش الاستراتيجية اللي هتستخدمها في التسعير ،
هتبيع غالي و تبيع قليل و لا هتبيع رخيص و تبيع كتير ، شوف الاستراتيجية المناسبة لمنتجك و لجمهورك المستهدف
- ال Place : هتتواجد وين اون لاين ولا اوفلاين ، جمهورك هيقدر يوصلك كيف
- ال Promotion : الترويج ، معظم الناس بتبدا من هين، و البدايه من هين هي بدايه الفشل ، لانك ببساطة رايح تروج وانت ما بتعرف السوق ولا المنافسين و لا الجمهور ولا سلوكه ، هتنجح كيف ؟ ، الخطوه إلي جاية هنتكلم عن النقطة هادي بالتفصيل.
🔴 خامساً ال Promotion Strategy
- مبدئياً الترويج او الاعلان ، اله نوعين
1- Traditional : زي التلفزيون - الراديو - الجرائد - يفظ الاوت دور في الشارع الخ
2- Digital : هين في سوشيال ميديا ماركتينج ، جوجل ادز و يوتيوب ، الايميل ماركتينج ..الخ
علي اساس الجمهور المستهدف تاع الشركة موجود وين هنروحله و علي اساس الميزانية بتاعة الشركه هنختار انسب وسيله للوصول للجمهور و اوفرها
مثال ، عيادة تجميل في الرياض
استهداف بنات من 18 - 55 سنة ، عايز البنات إلي في محيط الرياض بس خاصة كمان حي الياسمين والملقا و الصحافة
هين انا لو عملت اعلان علي التلفزيون هصرف كتييييير و الاعلان هيوصل لناس كتير 70% او اكثر هما مش جمهوري المستهدف
لكن لو عملنا اعلان علي السوشيال ميديا الفيسبوك او انستجرام او الاسناب مثلا بيتيح انك تستهدف العمر و الجنس و المنطقة و كمان الناس المهتمة بعيادات التجميل ، هنصرف قليل هنحقق مبيعات عاليه لأنُ روحنا للشريحة المستهدفة بأقل تكلفة
إلي فات هاد اول خطوة في استراتيجية الترويج وهي ال Communication Channels قنوات التسويق المستخدمة للوصول لجمهورنا
بعدها هنحسب تكلفة الوصول للجمهور عشان نحط البادجيت بتاعتنا
هنحط KPIs لمتابعة نتائج الحملة الاعلانية و تحليل النتائج و الوصول للهدف من الحملة الاعلانية سواء بيع او عمل توعية و براندينج الخ .
🔴 سادساً لو هتعمل اعلان علي السوشيال ميديا اهم نقطة
- مبدئياً المنتج إلي بتقدمه ، المنافس تاعك غالباً قدم نفس المنتج ، ولو عندك ميزة غالباً برضه بتكون سهلة انها تتقلد.. طيب وبعدين ؟
- لو انت و المنافس بتاعك إلي بتقدمه منتجات قريبة جدا لبعض عملتو اعلان ووصلتو لنفس الجمهور ، مين اللي هيحقق مبيعات اكثر وهياخد Market Share اكبر ؟
- اللي هيكسب البراند إلي مهتم بال Content ، بيل جيتس مغلطش لما قال Content is King ،
- طيب هتتفوق كيف بالكونتنت ؟
هيكون عندك Copywriter و Content Creatrt بيقدمه محتوي بجودة عالية للعملاء ، فيديوهات تعليمية للمنتج ، انفلونسر استخدمه منتجك ، ليش منتجك احسن منتج ، فيديوهات لطرق استخدام منتجك في ظروف مختلفة الخ
كل هاد محتوي لو انعمل بشكل صح هينقل البيزنس تاعك في مكان تاني
محتاج مصور يصور منتجاتك ويعملها فيديوهات عشان تظهر بأحسن صورة .
مواضيع تهمك
7 خطوات لعمل مشروع من الصفر على وسائل التواصل الاجتماعي
🔴 النجاح هالوقت صار سهل ، بس ماشي بقواعد لازم تكون عارفها.
منقول من تويتر
@firas_marketing
طريقة عمل Marketing plan https://t.co/mHKjkE4r5k#Marketingplan#Marketing_plan #ُMarketing #plan
— markteings7 (@markteings7) June 2, 2022